10 sposobów na sen dla zmęczonej mamy

Uwielbiam spać, uwielbiam, gdy moje dzieci śpią. A jeszcze bardziej lubię, gdy wstaję rano wypoczęta, rześka i gotowa do działania.

Gdy jesteś mamą, nie jest to łatwe, ale jak najbardziej osiągalne. Zobacz, jak możesz poprawić jakość swojego snu, wstawać bardziej wypoczęta i ze zdecydowanie większą dawką energii.

  1. Kładź się spać zawsze o tej samej porze

Jest to element jakże ukochanej przeze mnie rutyny, a zarazem klucz do sukcesu wypoczętej mamy. Żeby dobrze się wysypiać należy kłaść się spać zawsze o tej samej porze. Gdy organizm zna Twój rytm dnia, przystosowuje się do niego i z nim współpracuje. Przełącza się na tryb odpoczynku zawsze o tej samej porze, co wspiera produktywny i skuteczny sen.

  1. Nie zawalaj nocy

Gdy z czymś się nie wyrobiłaś i chcesz nadrobić wieczorem, lepiej nie zawalaj nocy, gdyż:

  • Po pierwsze skrócisz sobie czas snu, co nie wpłynie na Ciebie dobrze następnego dnia
  • Po drugie Twoja efektywność po przekroczeniu etapu, w którym powinnaś wejść w fazę snu, będzie dość mierna, żeby nie powiedzieć zerowa.
  1. Zrezygnuj z kawy (kofeiny) po 14

Kocham kawę i mogłabym popijać ją przez cały dzień . Ale picie jej po 14, zdecydowanie zaburza efektywny sen w nocy. Jeśli czujesz, że jedziesz na ostatkach baterii, a jest dopiero 16:00, zdrzemnij się na 15 min jeśli akurat jest to niemożliwe. Jeśli nie, zjedz garść orzechów, one też pobudzają, a nie zawierają kofeiny.

To również tyczy się tych z Was (jak mojego męża), na których kawa “nie działa”. Mój mąż pije kawę dla smaku, a nie dla “kopa”. Ale kofeina swoją robotę w organizmie wykonuje tak czy owak. Także po 14:00 nie powinnaś pić kawy, coli czy innych napoi z kofeiną.

  1. Telewizor, komputer, tablet i telefon zostają poza sypialnią.

Niebieskie światło padające z wszystkich na co dzień otaczających nas ekranów zaburza wydzielanie melaniny. Gdy przed snem sprawdzamy jeszcze Facebooka, czy oglądamy serial, nasz mózg otrzymuje informacje, że wciąż jest dzień.

I ponownie, nawet jeżeli (podobnie jak mój mąż), potrafisz bez problemu zasnąć w każdych warunkach, przy telewizorze, muzyce, to nie zmienia to faktu, że Twój sen nie będzie tak efektywny, jak powinien. Nie wypoczniesz tak, jak powinnaś, pogłębisz zmęczenie i co gorsza nie zyskasz tyle energii, ile powinnaś na następne dni.

Dlatego odstaw wszelkie niebieskie ekranowe potwory, na co najmniej godzinę przed snem.

  1. Śpij przynajmniej 7 godzin

Są teorie, które mówią o 90 min cyklach snu. Ale są tacy, dla których tak naprawdę nie ma to znaczenia. Natomiast niepodwarzalną prawdą jest, że aby się wysypiać powinniśmy spać przynajmniej 7-8h.

To, że będziesz spała krócej, daje tylko złudne wrażenie, że zrobisz więcej. Tak naprawdę zmęczenie, w dłuższym terminie, prowadzi do gorszej produktywności, kreatywności a jednocześnie powoduje, że brakuje Ci pozytywnej energii i siły , nie tylko w pracy, ale również dla rodziny.

  1. Zrób listę rzeczy na kolejny dzień

My kobiety uwielbiamy tak przed snem, tworzyć sobie w głowie listę rzeczy do zrobienia na kolejny dzień. Takie żonglowanie myślami tuż przed zaśnięciem potrafi porządnie zaburzyć fazę, w której właśnie powinnyśmy usypiać. Zamiast robić listę leżąc w łóżku, zrób ją przy stole z kartką i długopisem w ręku. Uspokoi to Twoje myśli, a Ty udasz się z oczyszczoną głową na odpoczynek.

  1. Słuchaj relaksującej muzyki

Tak jak dzieciom, tak i dorosłym przed snem przyda się chwila wyciszenia. W ciągu dnia ogarniamy tak dużo, że często jeszcze w łóżku potrafimy przeżywać wszystkie zdarzenia. Warto na wieczór się wyciszyć i posłuchać relaksującej muzyki. Zdecydowanie łatwiej będzie się nam zasypało.

  1. Nie ćwicz na noc

Tak samo, jak czas tuż przed snem nie jest dobrym momentem dla dzieci na wygłupy i zabawy, tak dla Ciebie nie jest to dobry moment na ćwiczenia. Pod wieczór Twój organizm powoli wchodzi w stan odpoczynku, dlatego nagłe jego rozbudzenie wpływa na zaburzenie całego rytmu. Gorzej będzie Ci się zasypiało, a sam sen nie będzie już tak efektywny

  1. Chodź spać w dobrym nastroju

To jest coś, co w kółko powtarza mi mój mąż. Jeśli zdarzy się nam posprzeczać w ciągu dnia albo wieczorem, on zawsze dąży do tego abyśmy przed snem się pogodzili. Bo w takim, w jakim nastroju się kładziesz, w takim później zazwyczaj wstajesz. Skoro sprzeczka już była, to po co przeciągać emocje dalej i psuć sobie z założenia cały kolejny dzień?

Choć moja kobieca strona ma ochotę się pofoszyć i wkurzać dłużej, muszę jednak przyznać, że mój mąż dość szybko przekonał mnie do korzyści płynących z takiego podejścia do rozwiązywania konfliktów 🙂

10.Nie włączaj drzemki w budziku

Funkcja drzemki w budziku powinna być zakazana. Bo 10 minutowe dosypianie z rana nic dobrego nie wnosi. Zamiast się wysypiać, wyrywamy nasz organizm ze snu tylko po to, by przestawić budzik na chwilę później. Tym sposobem wstajemy pół godziny później, ale bez żadnych dodatkowych pozytywnych efektów. Zatem może lepiej od razu z założenia nastawiać budzik pół godziny później, ale w pełni wykorzystać ten czas. Ja cały czas się jeszcze tego uczę, obecnie jestem już tylko na jednej 10 minutowej drzemce;)

Jeśli chcesz lepiej wypoczywać i stosować się do powyższych zaleceń, pamiętaj, metoda małych kroków jest tutaj bardzo ważna. Mamy tendencje do implementacji wszystkiego na raz. Jednak najskuteczniejsza jest metoda małych kroków. Wybierz to, co najbardziej Cię przekonuje, to co już “prawie” robisz, co wydaje się najłatwiejsze i daj temu szansę. Jak się uda i wejdzie Ci w nawyk, spróbuj kolejnej rzeczy i tak stopniowo dodawaj coraz więcej, żeby korzyści były większe

Pamięitaj też, że nie wszystko jest dla każdego. Może się okazać, że któraś z rad zupełnie się u Ciebie nie sprawdzi, albo niewiele Ci da. Każdą, o której napisałam, albo o której dowiesz się w innych miejscach, warto sprawdzić, dać jej szansę i przetestować, ale nic na siłę. Jeżeli nie działa, albo jest Ci wyjątkowo cieżko i nienaturalnie – zostaw ją i weź kolejną na tapetę, a nie (jak to często mamy w zwyczaju) porzucaj wszystkie inne.

Twoja Gee


Głęboko wierzę w to, że kluczem do szczęśliwego macierzyństwa jest przede wszystkim szczęśliwa i spełniona mama. Wiem też, jak ciężko jest nam mamom wygenerować chwilę dla siebie. Dlatego przygotowałam dla Ciebie serię maili, w których opisuję moje sposoby na to aby w ciągu dnia pełnego obowiązków i wyzwań nie zapomnieć o sobie.

Po przeczytaniu maili:

  • Z łatwością wygenerujesz chwilę dla siebie
  • Nauczysz swoją rodzinę, że każdy ma swoje potrzeby i każdy potrzebuje czasu tylko i wyłącznie dla siebie. Nawet MAMA!
  • Twoje życie będzie bardziej poukładane i spokojniejsze
  • Ograniczysz elementy zaskoczenia, które w łatwy sposób dezorganizują Ci dzień
  • Dzieci widząc spokojniejszą mamę, same będą spokojniejsze i szczęśliwsze.

Zapisz się poniżej, a otrzymasz pierwszego maila już dziś!

You may also like

1 Comment

  1. No cóż, żeby to wszystko było jeszcze takie proste. Wyglada na to, że wszystko robię źle. Śpię po 4 godziny, nastawiam 10 drzemek w budziku. Budzik mam w telefonie przy głowie. Oczywiście na wieczór piję kawę i zawsze wszystko zostawiam na wieczór. Bardzo chciałabym inaczej, ale się nie da, bo doba za krótka. Jak wrócę z pracy i garnę się w domu, jest już wieczór. Gdybym spała te 7 godzin, nie miałabym wcale czasu dla siebie, bo ten czas jest kosztem mojego snu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *